Jaaroverzicht 2017

Jaaroverzicht

Arrangement Dickens – Van Gogh

December 2017 Dickens’Kerst door de ogen van Van Gogh in de Posthoorn en Den Haag Centraal.

Arrangement ism het AD

Oktober 2017 in samenwerking met het Buitenmuseum, de Vlietvaart en Huygens’Hofwijck organiseren we een aantal arrangementen waarbij toneelspelers u terugvoeren in de tijd. Ook waren er arrangementen met de Haagse Toren, de Ooievaart en het Buitenmuseum in samenwerking met de Vincent van Gogh Experience. De arrangementen waren te boeken bij de AD Club.

Lezing Mauritshuis

8 augustus 2017 Lezing ‘Haagse streken van Vincent van Gogh’ door F.W. Hofstra, MA in het Mauritshuis in Den Haag.

Oprichting Buitenmuseum spin-off van Vincent van Gogh Experience in het Oude Centrum

Een echte mijlpaal en een mooie spin-off van de Vincent van Gogh Experience was de oprichting van het Buitenmuseum in het Oude Centrum van Den Haag. Nadat de pop-up tentoonstelling over Vincent van Gogh in het Oude Centrum een jaar op de Dunne Bierkade te zien was geweest werd besloten dit bijzondere museum op te richten. Stakeholders waren de Fundatie Voorhoeve, de Ooievaart, het Heilige Geesthofje, Vereniging het Spinozahuis en onze stichting, de Vincent van Gogh Experience. Zo kreeg het verhaal van Van Gogh in Den Haag blijvend een bredere kunsthistorische basis temidden van andere kunstenaars in de negentiende en zeventiende eeuw in Den Haag die hier gewerkt en gewoond hadden. De branding werd door Hofcultuur gedaan. Lees hier over Van Gogh in het Oude Centrum.

We besloten het jaar met de onthulling van de grote gaper aan de Dunne Bierkade, de plek waar de Vincent van Gogh Experience een thuis vond.

Atelierpraktijk

In het atelier van het huis van Jan van Goyen werd van 2017 t/m 2022 aandacht besteed aan het Haagse palet van Van Gogh. De pigmenten die hij in Den Haag gebruikte en het buiten versus binnen schilderen stond hierbij centraal.

Crowdfunding

De crowdfundingsactie publicatie ‘Haagse streken van Vincent van Gogh’ was dit jaar diverse malen in de pers, waaronder in een Interview op Den Haag FM van 22 maart 2017 en op omroep West bij SuperDebby – woensdag 5 april en de update op SuperDebby op 9 juni 2017.

Events

Zaterdag 8 april 2017 werd De Dag van de Haagse Geschiedenis gehouden. Onze stichting organiseerde stadswandelingen en rondleidingen.

‘Van Gogh terug in Scheveningen’ in Muzee in Scheveningen

In Muzee Scheveningen en in het Jan van Goyenhuis was 1 februari tot 30 maart (geboortedag van Vincent) een bescheiden dubbele pop-uptentoonstelling rond Van Gogh in Scheveningen te zien. Meer hierover op de voorpagina van de Scheveningse Courant, in het AD (of lees op onze website), bij RTV West , Blik op Nieuws en op Den Haag FM, Haagse Historie.

De Haagse invloed stond begin 2017 weer in de belangstelling omdat het in 2002 gestolen doek Zeegezicht bij Scheveningen was opgedoken in Napels. Om de terugkomst te vieren was de pop-up tentoonstelling over Van Gogh in Scheveningen twee maanden bij Muzee Scheveningen te zien. De tentoonstelling bestond uit reproducties van het Scheveningse werk van Van Gogh op twaalf banieren. Hofstra: ,,Hij kwam graag in Scheveningen, niet alleen voor zeegezichten, maar hij was ook geïnteresseerd in het vissersvolk. Daarin week hij af van bevriende schilders van de Haagse School.

Lees over alle activiteiten en doelstellingen in het jaarverslag.